Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Träna armar – Allt ni behöver veta för att få snygga armar » Dips

Dips

Här får ni en genomgång om hur man gör dips och fördelarna som kommer med detta. Vi visar även upp olika varianter av dips så att ni kan hitta det som passar ert träningsprogram bäst.

Vad gör dips?
TränarTriceps, Bröst, Främre axel
TypFlerledsövning
SvårighetsgradNybörjare+
TillbehörDipsställning, dipsbälte

Genomförande

  1. Ta tag i dipsställningen så att handflatorna är vända in mot kroppen. Ta sedan ett litet skutt så att du kommer upp på raka armar.
  2. Nu är det bara att sänka ner dig tills axlarna kommer under armbågen som ska vara så nära kroppen som möjligt. Det viktiga att tänka på här är att ha en rak rygg och inte runda axlarna.
  3. Nu är det bara att trycka ifrån med triceps så att man kommer tillbaka till startläget. Upprepa övningen tills du når ditt mål.

Alternativ

Dips med fokus på bröst

Vill man få ett större fokus på bröstet istället för triceps så är detta en mycket bra övning. Man gör i princip samma sak som en vanlig dips fast med några små skillnader.

Istället för att armbågarna ska hållas tätt mot kroppen så ska de sticka ut några centimeter. Man ska även luta överkroppen lite längre fram samtidigt som man drar upp knäna mot bröstet.

Fördelar

Då dips är en flerledsövning så blir det en övning där man kan köra väldigt tunga reps jämfört med en övning som Tricepsextension över huvudet med rep.

Det är även positivt att vi använder vår kropp som motstånd då detta hjälper oss att få en bättre förståelse för vad våra kroppar faktiskt klarar av att göra.

När man klarar av att göra 10 reps med sin kroppsvikt så är det enkelt att öka motståndet med hjälp av ett dipsbälte eller en ryggsäck fylld med vikter.

Vill man istället fokusera mer på bröstet istället för triceps så är det bara att dra upp knäna mot bröstet och låta armbågarna peka ut mer från kroppen. Övningen blir mer som en bänkpress på det viset. Klicka på länken för att hitta mer information om armträning.

Egen kommentar

Dips är en väldigt bra övning då det kommer till att bygga styrka i triceps och tack vare att det är en flerledsövning så kan vi på ett enkelt vis lägga på vikter för att öka motståndet. 

För att triceps ska tränas på bästa vis så krävs det att vi även kör en övning där den tränas med armen över huvudet och en perfekt övning för detta är då tricepsextension över huvudet med rep.

Jag tycker även att dips med fokus på bröst är ett bra substitut för bänkpress. Du slipper att trängas vid bänkpressen och det går snabbt att plocka fram tillbehören som behövs.

Det är även positivt att man använder sin kropp i rörelsen då man får en bättre uppfattning om vad kroppen faktiskt klarar av.