Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Träna armar – Allt ni behöver veta för att få snygga armar » Hammercurl

Hammercurl

Här får ni en genomgång om hur man gör hammercurl och fördelarna som kommer med detta. Vi visar även upp olika varianter av hammercurl så att ni kan hitta det som passar ert träningsprogram bäst.

Vad gör hammercurls?
TränarBiceps
TypIsolationsövning
SvårighetsgradNybörjare+
TillbehörHantel / Rep

Genomförande

  1. Ställ dig med fötterna höftbrett och ha hantlarna i händer så att handflatorna är riktade mot kroppen.
  2. Håll armbågarna in mot kroppen. Tänk att du klämmer ett a4 paper i armhålan.
  3. Lyft sedan upp hantlarna till toppen utan att armbågarna lämnar din sida.
  4. När du nått toppen är det bara att kontrollerat sänka armarna igen och sedan upprepa rörelsen tills det att du är klar med ditt set.

Alternativ

Självklart går det hur bra som helst att använda sig av en hantel för att göra denna övningen men det finns fler alternativ där ute för den som vill testa något nytt.

Hammercurl med kettlebell

Man kan testa att köra med en kettlebell istället för att flytta tyngdpunkten längre fram. Vi kan lova att detta kommer göra övningen mycket hårdare än va du någonsin har kunnat tänka dig. Speciellt om du inte har använt kettelbells innan.

Hammercurl med rep

Ett annat bra alternativ är att använda sig av rep i kabelmaskinen. När man använder sig av denna variant så får man en jämnare belastningskurva än när man kör med en hantel. Detta innebär att muskeln kommer träna muskeln i hela rörelsemönstret och således göra den starkare.

Fördelar

Den största fördelen med hammercurls  är att vi tränar bicepsmusklerna på ett lite annat vis än vad vi gör med en vanlig hantelcurl. Då vi har hantlarna i ett mer neutralt läge så innebär det att använder mer av biceps brachialis än av biceps brachii.

För att förstå skillnaden så kan du kan du spänna din arm som i en hantelcurl och lägg sedan din andra hand på din biceps. Medans du spänner muskeln vrider du handflatan in mot kroppen och sedan tillbaka några gånger. Nu känner du säkert hur muskeln rör på sig. Denna förändring i rörelsen kan betyda skillnader i längden.

Egen kommentar

Det viktigaste med denna övningen är att den tränar dina biceps. Man behöver inte oroa sig över att träna alla olika delar av sina biceps då hela muskeln får träning, även om det kan variera vilka delar som får arbeta mest. Så tycket du att det är en rolig övning som inte gör ont att genomföra så är det bara att köra.

Jag rekommenderar dock att man använder sig av varianten med rep då du får bäst effekt av denna i det långa loppet. Men det spelar ingen roll hur bra övningen är om du inte tränar den regelbundet i form av ett träningsprogram eller schema. Bayesian curl är även det en bra övning att titta lite extra på.

Har du några frågor kring övningen eller något annat så är det bara att höra av dig till oss eller kolla in vår sida med alla råd om hur man bäst tränar armarna.