Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Träna armar – Allt ni behöver veta för att få snygga armar » Kabelcurl

Kabelcurl

Här får ni en genomgång om hur man gör en kabelcurl och fördelarna som kommer med detta. Vi visar även upp olika varianter av kabelcurl så att ni kan hitta det som passar ert träningsprogram bäst.

Vad gör curl med kabel?
TränarBiceps
TypIsolationsövning
SvårighetsgradNybörjare+
TillbehörKabelmaskin, rak stång

Genomförande

  1. Koppla handtaget till kabelmaskinen och ställ in den så nära marken som möjligt
  2. Välj vilken vikt ni vill ha och greppa tag i handtaget så att handflatorna pekar upp
  3. Genom att böja armbågarna ska ni dra handtaget upp
  4. Sänk sedan ner handtaget och upprepa tills ni är färdiga

Alternativ

Kabelcurl är en bra övning för att träna framsidan av armarna och med hjälp av lite olika varianter så kan vi träna musklerna på lite olika vis. Vissa av varianterna gör övningen tyngre och vissa kan gör den lite lättare som tillåter oss att använda tyngre vikter.

Omvänd Kabelcurl

För att verkligen få ut mest av vår biceps träning så vänder vi på steken och kör med handflatorna från kroppen. Detta göra att vi få en lite annorlunda träning av biceps musklerna.

Kabelcurl med rep

Den här varianten av kabel curl så använder vi oss utav ett rep istället för en stång. Detta innebär att vi kan rotera handlederna och få en mycket friare rörelse.

Curl med kabel en hand i taget

Här så kör vi med en arm i taget istället för båda samtidigt. Detta innebär att vi kan fokusera mer på biceps muskeln med den armen som arbetar.

Fördelar

Curl med kabel är en bra övning när man vill isolera sina biceps för att se till att man får en bra stimulering i muskeln. Här kan man lägga på lite mer vikt så att man stimulerar de snabba muskelfibrerna lite mer. Detta samtidigt som man får en bättre spänning av musklerna tack vare motståndet från kabelmaskinen.

Det är en mycket enkel övning att använda sig av då den är enkel att plocka fram och lägga undan.

Egen kommentar

Curl med kabel är väldigt bra när man vill köra lite tyngre set. Det är även bra att man använder sig av kabelmaskinen då muskeln stimuleras genom hela övningen.

En annan bra övning är bicepscurl med hantel.

Tryck på länken för att hitta mer information om hur ni bäst tränar armar.