Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Träna armar – Allt ni behöver veta för att få snygga armar » Träna biceps för att få snygga armar

Träna biceps för att få snygga armar

Alla vill vi ha snygga armar och då krävs det att man lägger ner lite extra tid för att bygga upp sina biceps så man får den snygga bulan när man spänner armen.

Vi kommer svara på hur ofta man ska köra biceps träning och vilka reps som man bör ligga på för att få ut max av sin träning. Hur tränar man armar bäst – samlingssida

Ska man träna biceps med höga eller låga repetitioner

När det kommer till att bygga upp musklerna så krävs det att man träna på många olika sätt. Man behöver använda sig utav både höga och låga repetitioner för att säkerställa att man stimulerar musklerna på absolut bästa vis.

När det kommer till låga reps, alltså tunga vikter, så får vi denna stimulansen när vi kör andra övningar så som lat pulldown, chin-ups och sittande rodd. Så här behöver man inte lägga något större fokus.

Det blir dock skillnad om man tänker bli en bodybuilder och tävla, då behöver man självklart lägga mer fokus här och köra tunga isolationsövningar. Här funkar en övning som hammercurls väldigt bra.

Vi behöver däremot lägga lite mer fokus på isoleringsövningar med höga repetitioner, alltså lättare vikter, för att verkligen se till att våra biceps får en ordentlig träning. En övning som verkligen passar in här är bayesian curl. Här kan man sikta på repetitioner från 12 reps till 30 reps för att få en bra stimulans.

När det kommer till de höga repsen så rekommenderar vi att man kör en metod som heter myo-reps. Det är en träningsmetod som tagits fram av Børge Fagerli där man tränar på ett vis som liknar ocklusionsträning.

Hur ofta ska man träna biceps

Man kan i princip träna biceps varje dag om det är något som man känner för men då krävs det att man dels har tränat så mycket så att kroppen är van vid träning, alltså inte för nybörjare, samt att man träna lite varje dag och inte kör för många set.

Vi rekommenderar dock att man börjar med att träna biceps två till tre dagar i veckan för att låta musklerna återhämta sig mellan träningspassen. Vill man träna oftare så får man planera träningen väl så att man bygger muskler och inte bara bryter ner dessa.

För att ni ska få några siffror att gå på så kan ni följa detta:

  • Nybörjare: 9 till 12 set i veckan
  • Tränat kontinuerligt i minst sex månader: 12 till 16 set i veckan
  • Tränat i minst 1.5 år: 16 till 20 set i veckan.

Detta ska man dessutom dela upp på olika dagar så att man inte kör alla set på en och samma dag.