Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Träna armar – Allt ni behöver veta för att få snygga armar » Träna triceps

Träna triceps

För att få armar som får folk att stanna upp för att beskådas så krävs det att man tränar triceps. 

Vi kommer att samla all information som ni kan tänkas behöva när det kommer till att bygga triceps så att den ser ut som en hästsko.
Hur tränar man armar bäst – samlingssida

Ska man träna triceps med tunga eller lätta vikter

Triceps är precis som de flesta andra muskler och kräver att man stimulerar den med både höga och låga repetitioner för att bygga så mycket muskler som möjligt.

De tunga repetitionerna kan man åstadkomma med hjälp av andra övningar som bänkpress. Men om man vill köra mer fokus på triceps så är dips en alldeles utmärkt övning att köra. Här bör vi sikta på att klara av sex reps per set.

Muskeln är byggd på ett sådant vis att vi måste göra övningar där man armbågen över huvudet för att kunna stimulera hela muskeln. Det är här som det passar väldigt bra att köra med en övning som tricepsextension över huvudet med rep. Vi får träna med armbågen över huvudet samtidigt som vi lyckas isolera muskeln.

När det kommer till de lätta vikterna så bör vi landa på mellan 12 & 30 reps per set för att stimulera muskeln rejält. Man kan även köra en metod som heter Myo-reps för de lätta vikterna. Myo-reps är en träningsmetod som tagits fram av Børge Fagerli där man tränar på ett vis som liknar ocklusionsträning.

Hur ofta ska man träna triceps

Man kan i princip träna triceps varje dag om det är något som man känner för men då krävs det att man dels har tränat så mycket så att kroppen är van vid träning, alltså inte för nybörjare, samt att man träna lite varje dag och inte kör för många set.

Vi rekommenderar dock att man börjar med att träna tricepsiceps två till tre dagar i veckan för att låta musklerna återhämta sig mellan träningspassen. Vill man träna oftare så får man planera träningen väl så att man bygger muskler och inte bara bryter ner dessa.

För att ni ska få några siffror att gå på så kan ni följa detta:

  • Nybörjare: 9 till 12 set i veckan
  • Tränat kontinuerligt i minst sex månader: 12 till 16 set i veckan
  • Tränat i minst 1.5 år: 16 till 20 set i veckan.

Detta ska man dessutom dela upp på olika dagar så att man inte kör alla set på en och samma dag.