Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Träna armar – Allt ni behöver veta för att få snygga armar » Tricepsextension över huvudet med rep

Tricepsextension över huvudet med rep

Här får ni en genomgång om hur man gör en tricepsextension över huvudet med rep och fördelarna som kommer med detta. Vi visar även upp olika varianter av tricepsextension över huvudet så att ni kan hitta det som passar ert träningsprogram bäst.

Vad gör Tricepsextensions?
TränarTriceps
TypIsolationsövning
SvårighetsgradNybörjare+
TillbehörHantel / Rep / Gummiband

Genomförande

  1. Ställ in kabelhissen så att den är så nära marken som möjligt och koppla på ditt rephandtag.
  2. Greppa tag i repet med båda händerna och vänd dig bort från kabelhissen.
  3. Armbågarna ska vara nära huvudet under hela rörelsen.
  4. Ta ett steg ut från kabelhissen och luta dig lite lätt framåt. Stå med ett ben fram och ett bak för ökad stabilitet.
  5. Nu är det bara att sträcka ut armarna och sedan tillbaka till start läget. Du ska känna ett motstånd under hela rörelsen.

Alternativ

tricepsextension över huvudet med rep är en bra övning för att träna baksidan av armarna och med hjälp av lite olika varianter så kan vi träna musklerna på lite olika vis. Vissa av varianterna gör övningen tyngre och vissa kan gör den lite lättare som tillåter oss att använda tyngre vikter.

Tricepsextension över huvudet med gummiband

Detta är en bra variant om man vill kunna träna triceps i hemmet eller på resande fot. Allt du behöver ha är ett gummiband som är långt nog för att kunna sträckas från fötterna till över huvudet. 

Istället för att man har en kabelhiss som man fäster gummibandet i så ställer man sig på den och gör precis som med rep varianten.

Tricepsextension över huvudet med hantel

Har man inte tillgång till vare sig rep eller gummiband så kan man göra övningen med hjälp av en hantel. Denna övningen går att göra både stående och sittande. Allt du behöver göra att att lyfta en hantel med båda händerna och böja och sträcka på armbågarna på samma vis som med föregående varianter.

Fördelar

Fördelarna med att använda sig av tricepsextension över huvudet med rep är att man tränar triceps på ett vis där muskeln får jobba under hela övningen.

När vi håller armen över huvudet så låter vi triceps långa huvud stimuleras mer. Detta är bra då det långa huvudet blir understimulerat när man kör övningar som dips och bänkpress.

Så vill man se till att hela triceps får den stimuleringen som krävs så är det en måste övning att ha med. Klicka på länken för att hitta mer information om hur man tränar armarna på bästa vis.

Egen kommentar

Detta är en av mina absolut favorit övningar när det kommer till triceps. Man får en bra stretch och pump i armarna samtidigt som man fokuserar på triceps långa huvud. Det är för mig en självklar övning som borde finnas med i varje träningsschema.