Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Träna axlar

Träna axlar

Stora runda fylliga axlar är väl något som vi alla strävar efter? Vill vi skapa den snygga v-formen så krävs det att vi tränar denna muskelgruppen på ett smart och effektivt vis.

För att underlätta så mycket som möjligt i er strävan efter en snygg kropp så har vi skapat en samlingssida med all information som behövs för att bygga snygga axlar.

Innan vi går in i detalj hur man ska gör så är det viktigt att ni förstår hur axeln är uppbyggd. Den består av tre olika delar framsida, mellersta och baksidan. Så för att verkligen kunna träna hela axeln så behöver vi göra övningar som träffar alla delarna.

Träna framsida axel

Den del av axeln som får mest träning är den främre delen och det beror dels på att det är den vi ser i spegeln men även då den tränas med andra övningar såsom bänkpress.

Tack vare att vi tränar den med många andra övningar i våra rutiner så är det den delen som kräver minst fokus när vi vill bygga upp formen av axlarna.

Med detta sagt så bör man inte slopa den helt och hållet utan man bör träna den ihop med övningar som även träffar de andra delarna såsom axelpress.

Träna mellersta axel

För att kunna nå den mellersta delen så krävs det att vi fokuserar med isolationsövningar så att vi kan säkerställa att muskeln stimuleras optimalt. Här funkar det bra att köra med en övning som sidolyft med hantlar.

Träna bakre axel

Det här är nog den delen som får absolut minst kärlek när det kommer till träning av axlarna. Det är extra tråkigt med tanke på hur viktig den är för att man ska ha axlar som mår bra och en hållning som inte ser ut som en grottmänniska.

En stor anledning till detta är sannolikt att vi inte kan se muskeln i spegeln och då finns den väl inte?

De fem bästa axelövningarna

Push press

Sittande axelpress med hantlar

Sidolyft med hantlar

Face pulls

Band pull-apart