Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Träna axlar » Band pull-apart

Band pull-apart

Här får ni en genomgång om hur man gör en band pull-apart och fördelarna som kommer med detta. Vi visar även upp olika varianter av band pull apart så att ni kan hitta det som passar ert träningsprogram bäst.

Vad gör band pull-apart?
TränarBakre axel
TypIsolationsövning
SvårighetsgradNybörjare+
TillbehörGummiband

Genomförande

  1. Ta tag i gummibandet med ett underhandsgrepp (handflatorna är uppåt) och ställ dig höftbrett.
  2. Axlarna ska bak och ner i ett stabilt läge. Ryggen ska vara rak under hela övningen och huvudet ska vara stilla.
  3. Nu är det bara att dra ut armarna i sidan och sedan tillbaka i mitten. Uppreppa tills ni är klara med ert set.
  4. Vill man få ett högre motstånd så håller man längre in på gummibandet och vill man ha det lättare så håller man längre ut.

Alternativ

Det finns lite olika varianter av denna övningen som kan vara intressanta att kolla på om man vill testa något annorlunda. 

Band pull-aparts över huvudet

Framåt böjd band pull-apart

3D band pull-apart

Fördelar

Band pull-aparts är en väldigt bra övning för att stärka upp den bakre delen av våra axlar samt övre ryggen. Det är väldigt vanligt att vi lägger ner mycket tid på att träna de muskler som vi ser i spegeln och glömmer lätt bort det som inte syns.  Det kan i sin tur leda till att vi får en obalans i våra muskler som kan leda till onödiga skador och krämpor.

Tack vare att vi använder oss av gummiband så är det en övning som vi kan göra i princip var som helst och som faktiskt bör göras varje dag för att axlarna ska må bra. På vår samlingsida om axelträning hittar ni mer bra information.

Egen kommentar

Jag tycker själv att detta är en väldigt bra övning att ha med i sitt register. Den kan antingen vara en del i själva träningen eller i uppvärmningen. Som jag nämnde innan så glömmer man oftast att träna musklerna som inte syns i spegeln och detta kan leda till problem i framtiden. 

Gör man dagligen 20 repetioner av band pull-aparts så kommer ni att få axlar som mår mycket bättre och så kan det även hjälpa till att motarbeta gamnacken som vi kan få av mycket stillasittande. Så en måste övning för kontorsarbetare. Vill man träna mer av den främre axeln så rekommenderar vi att man kör push press.