Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Träna axlar » Push Press

Push Press

Här får ni en genomgång om hur man gör en push press och fördelarna som kommer med detta. Vi visar även upp olika varianter av push press så att ni kan hitta det som passar ert träningsprogram bäst.

Vad gör push press?
TränarAxlar
TypFlerledsövning
SvårighetsgradNybörjare+
TillbehörSkivstång, hantlar

Genomförande

  1. Lyft upp skivstången och låt den vila mot den främre delen av axeln. Armbågarna ska peka framåt.
  2. Böj lätt på knäna och tryck sedan ifrån med benen och samtidigt som ni reser er ska ni pressa stången över huvudet.
  3. Nu är det bara att sänka stången till start läget och upprepa tills ni är färdig med ert set.

Alternativ

Push press med hantlar

Här har vi en variant där man använder hantlar istället för skivstång och den kan i många falla vara enklare för nybörjare att börja med.

Det är samma utförande som med stången med skillnaden att handflatorna ska peka mot varandra.

Fördelar

Push press är en övning där man använder sig av hela kroppen för att få stången över huvudet. Den är lik militärpressen men tack vare att man använder benen så kan man använda tyngre vikter. Man kan självklart komma långt med lättare vikter men ibland är det bra att köra lite tyngre dels för muskelbyggandet men även den mentala biten.

Tycker man att övningen i sig är lite komplex så går det bra att börja med varianten där man använder hantlar istället. Den är enklare att genomföra och lättare att plocka fram och bort redskapen. Klicka på länken för mer information om hur ni tränar axlarna på bästa vis.

Egen kommentar

Push press är en bra övning för att bygga upp axlarna. Jag tycker däremot att militärpressen eller sittande axelpress är bättre ur ett muskelbyggande perspektiv då man inte kan fuska upp vikten. Men push press med hantlar är en grym övning att använda sig av när man kör lite mer konditionsbaserad träning. Då man använder hela kroppen i övningen så får man både kondition och muskeluppbyggnad.