Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Träna axlar » Sidolyft med hantlar

Sidolyft med hantlar

Här får ni en genomgång om hur man gör sidolyft med hantlar och fördelarna som kommer med detta. Vi visar även upp olika varianter av sidolyft med hantlar så att ni kan hitta det som passar ert träningsprogram bäst.

Vad gör sidolyft med hantlar?
TränarMellersta axel
TypIsolationsövning
SvårighetsgradNybörjare+
TillbehörHantel, kabel

Genomförande

  1. Ta tag i hantlarna ni ska använda och håll dessa så att handflatorna pekar in mot kroppen.
  2. Stå rak i ryggen och med lätt böjda armbågar lyfter ni hantlarna till axelhöjd.
  3. Nu är det bara att kontrollerat sänka hantlarna och sedan upprepa tills ni är klar med övningen.

Alternativ

Sidolyft med hantlar är en bra övning för att träna framsidan av armarna och med hjälp av lite olika varianter så kan vi träna musklerna på lite olika vis. Vissa av varianterna gör övningen tyngre och vissa kan gör den lite lättare som tillåter oss att använda tyngre vikter.

Sidolyft med kabel

Med den här varianten så kör vi en sida i taget och kan på så vis fokusera extra på muskeln som arbetar. Tack vare att vi använder oss av en kabelmaskin så får vi en annorlunda motståndskurva än med en hantel.

Sidolyft med gummiband

Här ser ni en variant där man använder sig av ett gummiband istället för hantlar. Denna övningen är perfekt om man vill träna axlarna hemma eller på resande fot.

Fördelar

Sidolyft med hantlar är en isolationsövning som fokuserar på den mellersta delen av axeln. Det är även en väldigt enkel övning att utföra då man i princip bara behöver lyfta hantlarna upp och ner.

Men man ska inte tro att det är lätt bara för att den är enkel, det räcker med lätta vikter för att känna av hur effektiv övningen är. Vill ni ha mer information om hur man tränar axlarna klicka här.

Egen kommentar

Vill man få väl skulpterade axlar så är sidolyft en bra övning att använda sig av. Dels för att det är en isoleringsövning men även för att den tränar axelns mellersta muskel som är en av de tre delarna vi behöver träna för att få stora och runda axlar.

Vill man nå den bakre delen av axeln är face pulls en bra övning.