Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Träna axlar » Sittande axelpress med hantlar

Sittande axelpress med hantlar

Här får ni en genomgång om hur man gör sittande axelpress med hantlar och fördelarna som kommer med detta. Vi visar även upp olika varianter av sittande axelpress med hantlar så att ni kan hitta det som passar ert träningsprogram bäst.

Vad gör sittande axelpress?
TränarFrämre axel
TypFlerledsövning
SvårighetsgradNybörjare+
TillbehörHantel, stång

Genomförande

  1. Sätt dig på en bänk med ryggstödet uppe och välj vikt på hantlarna.
  2. Lägg hantlarna på knäna så att handflatorna pekar mot varandra.
  3. Tryck ifrån med benen och med hjälp av detta lyft upp hantlarna till start positionen.
  4. Vinkla ut armbågarna till sidan och se till att handflatorna pekar framåt.
  5. Pressa nu upp hantlarna över huvudet så att deslår ihop lite lätt i toppen.
  6. Sen är det bara att sänka hantlarna och upprepa detta tills ert set är klart.

Alternativ

Sittande axelpress med stång

Fördelar

Den stora fördelen med att göra en sittande axelpress istället för en stående är att man inte kan svinga upp vikten med hjälp av kroppen. Har man problem med sin rygg så kan det även underlätta att sitta ner då man får extra stöd från ryggstödet.

Då det är en flerledsövning så betyder det att man oftast kan gå ganska tungt i övningen och den är därför bra för att bygga styrka. Det är även enkelt att öka vikterna då man bara tar ett par hantlar som väger lite mer. Klicka på länken för mer information om hur ni tränar axlarna på bästa vis.

Egen kommentar

Den sittande axelpressen är en ypperlig övning att använda sig av när man vill bygga upp sina axlar, speciellt den främre delen av axeln.

Jag själv tycker om att köra denna varianten då man får det extra stödet för ryggen och kan fokusera mer på att lyfta vikterna än på att stabilisera ryggen. Sen är den även lätt att göra då man inte behöver plocka fram för mycket saker då bänkarna brukar stå framför hantlarna på gymmet. För att träna den mellersta delen av axeln så är sidolyft en bra övning.