Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Träna benen på bästa vis » Bencurl

Bencurl

Här får ni en genomgång om hur man gör en bencurl och fördelarna som kommer med detta. Vi visar även upp olika varianter av bencurl så att ni kan hitta det som passar ert träningsprogram bäst.

Vad gör bencurls?
TränarBaksida lår
TypIsolationsövning
SvårighetsgradNybörjare+
TillbehörMaskin

Genomförande

  1. Ställ in maskinen så att den stämmer för er kropp. Följ anvisningar för just er maskin.
  2. Dra sedan hälarna mot er rumpa.
  3. Sedan ska ni på ett kontrollerat vis låta benen gå tillbaka till startläget.
  4. Upprepa övningen tills ni är klar med ert set.

Alternativ

Bencurl är en bra övning för att träna baksidan av benen och med hjälp av lite olika varianter så kan vi träna musklerna på lite olika vis. Vissa av varianterna gör övningen tyngre och vissa kan gör den lite lättare som tillåter oss att använda tyngre vikter.

Bencurl med ett ben

Med den här varianten så tränar vi ett ben i taget och detta låter oss fokusera mer på muskeln. Har man maxat vikterna på maskinen med den båda benen så är denna övningen perfekt. Detta då man inte kan ta lika tunga vikter med ett ben.

Bencurl liggande

Det finns även en variant där man ligger ner istället för att sitta upp. Här tränar man baksidan på ett litet annorlunda vis. Oftast har man antingen en sittande eller liggande variant på gymmet och båda går lika bra att använda.

Fördelar

Den största fördelen med en bencurl är att man isolerar baksidan av låret så att just den muskeln stimuleras. Tack vare att man kör den i en maskin så kan man välja att köra den med tunga eller lätta vikter beroende på vad man vill åstadkomma. Det är en övning som lämpar sig väldigt bra för en metod som heter myo-reps. Klicka på länken om ni vill lära er mer om benträning.

Egen kommentar

Bencurl är en övning som i princip är ett måste när man ska träna baksida lår då man verkligen kan isolera den och få ett rejält pump. Min absoluta favorit är att köra bencurl med ett ben och kombinera den med myo-reps för att stimulera muskeln på ett brutalt och snabbt vis. 

Så på bencurl så kan man köra lite lättare vikter för att få ut mer reps och kombinera detta med en övning som marklyft för att få in tyngre vikter med mindre reps. Ett tyngre alternativ är att köra marklyft istället.