Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Träna benen på bästa vis » Benspark

Benspark

Här får ni en genomgång om hur man gör en benspark och fördelarna som kommer med detta. Vi visar även upp olika varianter av benspark så att ni kan hitta det som passar ert träningsprogram bäst.

Vad gör benspark?
TränarFramsida lår
TypIsolationsövning
SvårighetsgradNybörjare+
TillbehörMaskin

Genomförande

  1. Ställ in maskinen så att den stämmer för er kropp. Följ anvisningar för just er maskin.
  2. Pressa upp fötterna tills det att benen är raka.
  3. Sedan ska ni på ett kontrollerat vis låta benen gå tillbaka till startläget.
  4. Upprepa övningen tills ni är klar med ert set.

Alternativ

Benspark med ett ben

Vill man fokusera på ett ben i taget så går det alldeles utmärkt med denna varianten.

Fördelar

Den största fördelen med en benspark är att man isolerar framsidan av låret så att just den muskeln stimuleras. Tack vare att man kör den i en maskin så kan man välja att köra den med tunga eller lätta vikter beroende på vad man vill åstadkomma. Det är en övning som lämpar sig väldigt bra för en metod som heter myo-reps.

Det går även utmärkt att köra den med ett ben i taget och då kan man arbeta med att träna bort muskelobalanser. Tack vare att det är en maskin så går det snabbt att förbereda och plocka undan när övningen är färdig. Här hittar ni mer benövningar för bättre träning.

Egen kommentar

När man verkligen vill isolera och träna framsida lår så är det få övningar som klarar av att slå en benspark. Jag tycker om att köra bensparken med höga reps för att muskeln ska få träna i lätta & höga reps och kombinera detta med knäböj för att träna muskeln i tunga & korta reps.

Köra man varianten med benspark med ett ben så lämpar sig övningen speciellt bra med tekniken som heter myo-reps. Vill man träna baksidan så är bencurl en bra övning.