Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Träna benen på bästa vis » Marklyft

Marklyft

Här får ni en genomgång om hur man gör ett marklyft och fördelarna som kommer med detta. Vi visar även upp olika varianter av marklyft så att ni kan hitta det som passar ert träningsprogram bäst.

Vad gör marklyft?
TränarBaksida lår, rumpa, rygg
TypFlerledsövning
SvårighetsgradNybörjare+
TillbehörSkivstång, hantel, kettlebell

Genomförande

  1. Ställ er så att stången är över mitten av era fötter.
  2. Böj er ner och ta tag i stången med ett överhandsgrepp som är axelbrett.
  3. Böj på knäna tills smalbenen rör stången.
  4. Lyft upp bröstet och gör er rak i ryggen.
  5. Ta ett djupt andetag och spänn bålen.
  6. Ställ er upp med vikten. Stången ska gå nära kroppen under hela rörelsen.
  7. Sätt ner vikten och repetera tills ni är färdig med ert set.

Alternativ

Marklyft mixat grepp

Har man inte tillräckligt med greppstyrka så är denna varianten en bra lösning med en underhandsfattning och en överhandsfattning.

Fördelar

Marklyft är en övning som av många anses vara den bästa övningen man kan köra då man tränar kroppen. Man tränar baksida lår och rumpa samtidigt som ryggen och bålen får en stabilitetsträning när man ska hålla kroppen rak. Sen tränar vi även upp vår greppstyrka på ett väldigt bra sätt.

En sak som är väldigt bra med marklyft är att den visar genast vilket område som man ligger efter i när det kommer till styrka. Orkar man inte hålla i stången så är greppstyrkan efter. Blir man trött snabbt i ländryggen så får man fokusera på det. Det är helt enkelt en bra övning för att se vart man ligger styrkemässigt. Klicka på länken om ni vill lära er mer om benträning.

Egen kommentar

Jag började med styrketräning för att jag ville bli starkare och då finns det ingen övning som representerar styrka mer än vad marklyftet gör för mig. Det är något djuriskt med att lyfta en tung vikt och man blir väldigt motiverad av det.

Förutom att vara en bra övning att mäta sina styrka i så är det en bra muskelbyggare för i princip hela kroppen. Så va inte rädda för att testa denna övningen men börja då med lätta vikter så att ni får in formen när ni kommer till de tyngre vikterna. Vill man träna framsidan istället så är knäböj en bra övning.