Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Träna bröstmusklerna på bästa vis » Bänkpress

Bänkpress

Här får ni en genomgång om hur man gör övningen bänkpress och fördelarna som kommer med detta. Vi visar även upp olika varianter av bänkpress så att ni kan hitta det som passar ert träningsprogram bäst.

Vad gör bänkpress?
TränarBröst, främre axlar, triceps
TypFlerledsövning
SvårighetsgradNybörjare+
TillbehörSkivstång

Genomförande

  1. Ligg på ryggen, plantera fötterna på golvet och dra ihop skulderbladen.
  2. Greppa tag i skivstången lite bredare än axelbrett.
  3. Pressa upp stången till startläget.
  4. Ta ner stången kontrollerat tills den röd vid bröstkorgen.
  5. Pressa nu upp stången så explosivt ni kan tillbaka till startläget.
  6. Repetera till ni är klar med ert set.

Alternativ

Bänkpress är en bra övning för att träna bröstet och med hjälp av lite olika varianter så kan vi träna musklerna på lite olika vis. Vissa av varianterna gör övningen tyngre och vissa kan gör den lite lättare som tillåter oss att använda tyngre vikter.

Bänkpress med brett grep

Skillnaden från en bänkpress och denna är att vi har ett bredare grepp. Detta gör att vi låter bröstet och axlarna arbeta mer i övningen. Vi är oftast lite starkare i denna övningen så man kan använda tyngre vikter.

Liggande hantelpress

En variant av bänkpress där man använder sig av hantlar istället för skivstång. Detta tillåter för en mycket friare rörelse än när man använder en stång. Detta kan potentiellt göra det lättare för axlarna så att man slipper smärtor.

Fördelar

Bänkpressen är en övning som tillåter oss att träna med väldigt tunga vikter och hög intensitet. Detta är bra för för att kunna stimulera de snabba muskelfibrerna. Tack vare att vi använder oss av en skivstång och viktskivor så kan vi enkelt höja och sänka motståndet så att det passar vår nuvarande nivå. Klicka på länken om ni vill förbättra er bröstträning.

Egen kommentar

Bänkpressen är en övning som nästan alla gillar att göra, speciellt unga män. Det är en väldigt bra övning för utvecklingen av bröstmuskelaturen då man med enkelhet kan välja mellan att köra tunga eller lätta reps.

Det är också en bra bröstövning att jämföra sig med jämna mellanrum för att se sin utveckling.

Däremot så är det inget tvång på att göra övningen, så har man skavanker eller helt enkelt inte tycker om den så kan man välja andra övningar för bröstet som pec deck. Vill man däremot fokusera mer på den övre delen bröstet så är lutande hantelpress eller lutande bänkpress ett bättre alternativ.