Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Träna bröstmusklerna på bästa vis » Lutande bänkpress

Lutande bänkpress

Här får ni en genomgång om hur man gör lutande bänkpress och fördelarna som kommer med detta. Vi visar även upp olika varianter av lutande bänkpress så att ni kan hitta det som passar ert träningsprogram bäst.

Vad gör lutande bänkpress?
TränarBröst, främre axlar, triceps
TypFlerledsövning
SvårighetsgradNybörjare+
TillbehörSkivstång, bänk

Genomförande

  1. Ställ in bänken så det blir en lutning, ligg på ryggen, plantera fötterna på golvet och dra ihop skulderbladen.
  2. Greppa tag i skivstången lite bredare än axelbrett.
  3. Pressa upp stången till startläget.
  4. Ta ner stången kontrollerat tills den röd vid bröstkorgen.
  5. Pressa nu upp stången så explosivt ni kan tillbaka till startläget.
  6. Repetera till ni är klar med ert set.

Alternativ

Lutande bröstpress med gummiband

Här ser ni en variant av övningen som man kan göra med ett gummiband.

Fördelar

För att verkligen kunna komma åt den övre delen av bröstet så är lutande bänkpress en väldigt bra övning. Tack vare lutningen så kommer vi att kunna stimulera de övre muskelfibrerna och på så vis kan vi få en bättre muskelökning där.

När vi använder oss av skivstången så blir det även en bra övning att köra med lite tyngre vikter och vi bör då sikta in oss på ett mindre repsområde.

Egen kommentar

För att träffa den övre delen av bröstmusklerna så är detta en väldigt bra bröstövning. Vi kommer även att kunna köra relativt tungt här tack vare att vi använder oss av en skivstång. Så vi rekommenderar att ni kör mellan 3-6 reps.

Vill man istället köra 9-12 reps så rekommenderar vi att man kör lutande hantelpress istället då man använder sig av hantlar i ett mer öppet rörelsemönster.

Har man planer på att köra väldigt höga reps och trötta ut bröstet ordentligt så bör man kolla på övningen som heter stående kabelflyes uppåt.

Vill ni ha mer information om hur man på bästa vis kan träna bröstet så är det bara att klicka på länken.