Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Träna bröstmusklerna på bästa vis » Lutande hantelpress

Lutande hantelpress

Här får ni en genomgång om hur man gör lutande hantelpress och fördelarna som kommer med detta. Vi visar även upp olika varianter av lutande hantelpress så att ni kan hitta det som passar ert träningsprogram bäst.

Vad gör lutande hantelpress?
TränarBröst, främre axlar, triceps
TypFlerledsövning
SvårighetsgradNybörjare+
TillbehörHantlar, bänk

Genomförande

  1. Ställ in bänken så det blir en lutning. Greppa tag i hantlarna och med hjälp av knäna pressa upp dem till startläget som är axelbrett.
  2. Ligg på ryggen, plantera fötterna på golvet och dra ihop skulderbladen.
  3. Pressa upp hantlarna tills armarna är raka.
  4. Ta ner hantlarna kontrollerat till startläget.
  5. Repetera till ni är klar med ert set.

Alternativ

Lutande bröstpress med gummiband

Här ser ni en variant av övningen som man kan göra med ett gummiband.

Fördelar

När man vill fokusera på den övre delen av bröstmusklerna så lutande hantelpress en väldigt bra övning. Tack vare lutningen så stimuleras de övre muskelfibrerna i bröstet mer och detta kan i sin tur leda till ökad muskeltillväxt i det området.

En annan bra sak med övningen är att den är enkel att förbereda och tar inte så lång tid att plocka undan.

Då vi använder oss utav hantlar så får vi även ett enklare rörelsemönster som kan vara bra för personer som har problem med axlar och liknande.

Egen kommentar

Detta är en bra övning som fungerar bra på både nybörjare och mer tränade utövare. Då vi använder oss utav hantlar så rekommenderar jag att man håller sig till 9-12 repsområdet då den lämpar sig bäst för detta.

Vill man istället köra lite tyngre så bör man istället köra övningen lutande bänkpress då den är enklare att köra tungt med. Skulle man däremot vilja köra med högre reps och verkligen trötta ut bröstet så rekommenderar vi att man kör stående kabelflyes uppåt.

Vill ni har mer information om hur man på bästa vis kan träna bröst så är det bara att trycka på länken.