Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Träna bröstmusklerna på bästa vis » Stående kabelflyes uppåt

Stående kabelflyes uppåt

Här får ni en genomgång om hur man gör stående kabelflyes uppåt och fördelarna som kommer med detta. Vi visar även upp olika varianter av stående kabelflyes uppåt så att ni kan hitta det som passar ert träningsprogram bäst.

Vad gör stående kabelflyes uppåt?
TränarBröst
TypIsolationsövning
SvårighetsgradNybörjare+
TillbehörMaskin, kabel

Genomförande

  1. Ställ in maskinen så att den stämmer för er kropp. Följ anvisningar för just er maskin. Det viktiga är att kabeln går nerifrån upp.
  2. Håll i handtagen så att handflatorna pekar mot varandra när ni dra fram handtagen.
  3. Med en rak rygg och raka armar med lätt böjda armbågar så ska ni pressa ihop handtagen upp framför ert bröst.
  4. Med kontroll ska ni nu gå tillbaka till startläget.
  5. Upprepa tills ni är klara med ert set.

Alternativ

Stående kabelflyes med gummiband

Här ser ni en variant där man använder sig av ett gummiband istället för en kabelmaskin.

Fördelar

Stående kabelflyes uppåt är en fantastisk övning när man vill stimulera den övre delen av bröstmusklerna lite mer. Detta kan i sin tur leda till att man får en bättre muskelökning i det området.

Tack vare att vi använder oss av en kabelmaskin i denna övningen så kommer vi även kunna börja övningen med stretch i bröstet. Detta innebär att vi tränar i så stort rörelseomfång som möjligt samt att vi alltid har muskeln under spänning.

En annan positiv sak med denna övning är att den isolerar bröstet och låter oss fokusera på muskeln så bra som möjligt.

Egen kommentar

Som en nybörjare så behöver man inte tänka på vilken del av bröstet som får mest träning då era muskler inte är så vana vid träning. Detta innebär att i princip all träning ni gör för bröstet kommer att resultera i muskelökning.

Vill ni lära er mer om hur man tränar bröstet så klicka på länkern.

Detta betyder inte att man ska hoppa över övningen bara att den inte ger bäst resultat tidigt i utvecklingen.

Har man däremot tränat ett tag så kan det vara en idé att fokusera mer på de områdena som man vill förbättra.

Andra bra övningar som fokuserar på det övre bröstet är lutande bänkpress och lutande hantelpress.