Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Träna rumpan på bästa vis » Hip thrust

Hip thrust

Här hittar du en genomgång av övningen som kallas hip thrust.

Vad gör hip thrust?
TränarRumpa, baksida lår
TypFlerledsövning
SvårighetsgradNybörjare+
TillbehörSkivstång, bänk

Genomförande

  1. Sitt på golvet med en bänk bakom dig och raka ben.
  2. Skulderbladen ska vara över kanten på bänken.
  3. Placera stången så att den ligger över höften.
  4. Luta er tillbaka och pressa upp stången med rumpan.
  5. När ni är i toppläget så ska knäna vara i 90 grader.
  6. Sänk nu ner stången till startläget och upprepa tills ni är färdiga.

Fördelar

Hip thrust är en övning som specifikt har tagits fram för att träna vår rumpa.

Musklerna i rumpan är väldigt starka och explosiva, därför är det bra om man kan träna den med tunga vikter och låga reps.

Detta är något som en hip thrust verkligen gör bra. Då vi använder oss av en skivstång så är det väldigt enkelt att köra tunga vikter.

Alternativ

Hip thrust på ett ben

Den här varianten fokuserar på ett ben i taget och använder hantlar som motstånd.

Egen kommentar

Är man en personen som verkligen vill träna rumpan på bästa vis är hip thrust en övning som måste finnas med i verktygslådan.

Den tillåter en att träna rumpan explosivt med tunga vikter. Detta är bra för oss då denna muskeln verkar föredra just detta.

Det roliga med denna övningen är också att man relativt snabbt kan öka i vikt och köra väldigt tunga reps.

En enklare variant av denna är höftlyft