Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Träna rumpan på bästa vis » Höftlyft

Höftlyft

Här hittar du en genomgång av övningen som kallas höftlyft.

Vad gör höftlyft?
TränarRumpa, baksida lår
TypFlerledsövning
SvårighetsgradNybörjare+
TillbehörKroppsvikt

Genomförande

  1. Ligg på rygg med böjda ben.
  2. Spänn bålen och pressa höften hela vägen upp.
  3. Sänk sedan höften tillbaka till startläget och hela tiden ska ni tänka på att spänna bålen
  4. Nu är det bara att upprepa övningen tills ni är färdiga.

Fördelar

En stor fördel med höftlyft är att man kan göra den precis överallt. Man kan göra den på resande fot, på gymmet eller hemma.

Övningen i sig tränar rumpan på ett bra sätt då vi måste spänna gluteus för att kunna trycka upp höften i luften.

Alternativ

Höftlyft med ett ben

Den här varianten ökar svårigheten i övningen då vi bara har et ben att stå på.

Egen kommentar

Höftlyft är en bra övning som man kan göra överallt och den hjälper till att bygga upp muskulaturen i rumpan. Helt enkelt en bra övning för att träna rumpan.

Det är en väldigt bra övning för nybörjare då den är relativt enkel att genomföra.

Vill man öka svårigheten på övningen så kan man välja att köra varianten med ett ben istället.

När man känner att dessa två varianter har blivit för enkla så kan man testa en hip thrust istället. Vill man få en rundare rumpa så kan man även testa sidolyft ben med kabel.