Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Träna rumpan på bästa vis » Sidolyft ben med kabel

Sidolyft ben med kabel

Här får ni en genomgång om hur man gör sidolyft ben med kabel och fördelarna som kommer med detta. Vi visar även upp olika varianter av sidolyftben med kabel så att ni kan hitta det som passar ert träningsprogram bäst.

Vad gör sidolyft ben med kabel?
TränarRumpa (Gluteus Medius)
TypIsolationsövning
SvårighetsgradNybörjare+
TillbehörKabelmaskin

Genomförande

  1. Ställ in kabelmaskinen så att den är längst ner.
  2. Spänn fast kabeln runt er ena ankel.
  3. Ligg på sidan med foten som är fastspänd upp.
  4. Nu ska ni spänna rygg och mage så att kroppen är rak.
  5. Lyft ena benet rakt upp så högt ni klarar av utan att tappa spänningen i bålen.
  6. Sänk ner benet långsamt tillbaka till startläget och upprepa tills ni är färdiga.

Alternativ

Sidolyft med ben stående kabel

I den här varianten så står man upp istället för att ligga ner. Man får inte lika bra rörelse som i den liggande varianten men man slipper ligga på golvet.

Fördelar

Vill man bygga en stor och rund rumpa så är det viktigt att man tränar gluteus medius och inte bara gluteus maximus. Sidolyft ben med kabel är en väldigt bra övning när det kommer till att stimulera just den muskeln.

Tack vare att vi använder oss av en kabel som motstånd så kommer muskeln att vara under konstant stress under hela övningen. Detta kan i sin tur leda till en ökad muskeltillväxt som låter oss få en rund och fin rumpa.

Egen kommentar

Detta är i mitt tycke en måste övning för den personen som vill bygga en snygg rumpa. Det är en övning som riktar sig främst mot kvinnor av den enkla anledningen att rumpan är av stort intresse för denna gruppen.

Övningen i sig hjälper till att skapa en mer rund rumpa som många finner attraktivt.Däremot är det inte så många killar som vill ha en rund rumpa på samma vis. En annan bra övning att testa är den kissande hunden.