Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Träna rygg på bästa vis » Chins

Chins

Här hittar du en genomgång av övningen som kallas chins eller pull-ups.

Vad gör chins?
TränarLats
TypFlerledsövning
SvårighetsgradNybörjare+
TillbehörStällning

Genomförande

  1. Hoppa upp och ta tag i stången med ett axelbrett grepp.
  2. Dra tillbaka skuldrorna och spänn bålen.
  3. Dra hakan upp över stången.
  4. Sänk er ner kontrollerat.
  5. Upprepa övningen tills det att ni är klara med ert set.

Fördelar

En fördel med chins, eller pull-ups som det även kallas, är att man använder sin egen kroppsvikt som motstånd och det blir då en väldigt naturlig rörelse. Förmågan att kunna dra sig upp är bra att kunna plus att det ger en bättre självkänsla när man klarar av att göra chins.

Man tränar även ryggmuskulaturen på ett bra sätt och det är även möjligt att lägga på vikt för att öka motståndet. Man lär sig även att få en bättre förståelse för sin egen kropp när man använder sig av den som i pull-ups. Klicka på länken om ni vill lära er mer om ryggträning.

Alternativ

Negativa Chins eller pull-ups

Har man inte styrkan för att göra en chin så är negativa chins ett bra ställe att börja. Det gäller att hoppa upp till start läge och sen så sakta som möjligt säka sig ner till bottenläget. Försök att nå fem reps x fem sekunder.

Egen kommentar

Chins eller pull-ups är en sån övning som man bör ha som mål att klara av att göra minst fem stycken med sin egen kroppsvikt. Dels för att det är en bra övning i sig men det hjälper också en att förstå hur fantastisk kroppen är och detta leder till stolthet över sin egna kropp.

Klarar man inte att göra chins så börja med negativa och arbeta er sedan upp till 10 vanliga reps och efter detta så är det dags att börja lägga på lite vikter så att ni får en rejäl rygg. Så va inte rädda för att börja! En övning som kompletterar denna bra är latsdrag.