Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Träna rygg på bästa vis » Lat prayer

Lat prayer

Här hittar du en genomgång av övningen som kallas lat prayer.

Vad gör lat prayer?
TränarLats
TypIsolationsövning
SvårighetsgradNybörjare+
TillbehörKabelhiss

Genomförande

  1. Fäst handtaget i kabelhissen och se till att den är så högt upp som möjligt.
  2. Greppa tag i handtaget och ta ett steg tillbaka.
  3. Luta dig framåt med armarna pekandes om fästet på kabelhissen.
  4. Med en lätt böj i armbågarna ska ni dra handtaget mot midjan.
  5. När ni kommer till slutet så kan ni resa lite på kroppen så att ni får maximal stretch i slutet.
  6. Låt handtaget kontrollerat återgå till startpositionen.
  7. Upprepa tills det att ert set är färdigt.

Fördelar

En stor fördel med lat prayers är att vi kan isolera våra lats så att vi får ut så absolut mycket som möjligt av övningen. Det är även så att vi tränar våra lats i ett stretchat läge som kan ge bättre muskelbyggnad. Mer råd om hur ni kan förbättra er ryggträning hittar ni här.

Alternativ

Lat prayers på knä med rep

Här kommer en variant där man sitter på knä och använder sig av ett rep.

Egen kommentar

Detta är min absoluta favorit övning då det kommer till att träna ryggen och mer specifikt våra lats. Man isolerar muskeln på ett sådant vis så man får ett sjukt pump i den. Jag rekommenderar verkligen att man lägger till den i sin verktygslåda och kör den ihop med myo-reps för bästa resultat. Vill man fokusera mer på ländryggen är ryggresningar ett bra alternativ.