Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Träna rygg på bästa vis » Latsdrag – Vi visar hur man gör

Latsdrag – Vi visar hur man gör

Här får ni en genomgång om hur man gör ett traditionellt latsdrag och fördelarna som kommer med detta. Vi visar även upp olika varianter av latsdrag så att ni kan hitta det som passar ert träningsprogram bäst.

Vad gör latsdrag?
TränarLats
TypFlerledsövning
SvårighetsgradNybörjare+
TillbehörMaskin

Genomförande

  1. Ställ in maskinen så att den passar din kropp.
  2. Greppa tag i stången axelbrett så att handlflatorna pekar framåt.
  3. Dra ner stången så att den träffar bröstet.
  4. Låt stången gå tillbaka till startläget under kontroll.
  5. Upprepa tills ni är klar med ert set. 

Olika varianter av latsdrag

Latsdrag är bra för att träna ryggen och med hjälp av lite olika varianter så kan vi träna musklerna på lite olika vis. Vissa av varianterna gör övningen tyngre och vissa kan gör den lite lättare som tillåter oss att använda tyngre vikter.

Latsdrag med tight grepp

Med denna varianten så ska vi använda oss samma handtag som man har på sittande rodd. Här är det bara att göra som vanligt och dra handtaget ner mot bröstet. Tack vare att vi har händerna så nära varandra så klarar vi av att lyfta lite tyngre vikter. Så här kan det vara bra att gå lite tyngre än vanligt.

Latsdrag med underhands grepp

Här väljer man att ändra greppet så att handflatorna pekar mot kroppen istället. Detta gör att man kommer att aktivera biceps mer i övningen som då tar över lite av arbetet från ryggen. Här gör ni precis likadant som i ett vanligt latsdrag och drar stången ner mot bröstet. Det är en bra övning om man även vill få in lite armträning i mixen.

Lats drag med brett grepp

Det här är en variant med ett bredare grepp som gör att era lats får jobba lite hårdare. Detta innebär även att övningen kommer att kännas tuffare så här får ni sänka vikterna till att börja med. Annars är gör ni precis som vanligt och drar ner stången mot bröstet.

Latsdrag med en hand

Den här varianten av latsdrag tillåter oss att jobba en sida i taget så att vi kan träna bort eventuella muskelobalanser. Byt ut stången mot ett handtag istället. Greppa tag i handtaget med handflatan pekandes innåt och samtidigt som ni drar ner handtaget så ska ni vrida handen så handflatan pekar mot kroppen i slutet.

Fördelar

Då det är en maskin så kan vi enkelt ställa in vilken vikt som vi vill använda oss av. Vi kan således antingen köra lättare eller tyngre reps. Då vi inte lyfter upp vår egen kroppsvikt som i en chins så kan alla klara av att göra övningen. Vi får en väldigt bra kontakt med våra lats i denna övningen. Klicka på länken om ni vill lära er mer om ryggträning.

Vilka muskler tränas i latsdrag

När man tränar latsdrag så är det främst lats eller latissimus dorsi som man tränar. Muskler som hjälper till är biceps, bakre axel och rotatorkuff. Det är den största muskeln på ryggen och den som är avgörande om man kommer få en v-form.

Tack vare att vi kan fokusera på vå lats med övningen så är den perfekt när vi vill bygga upp muskeln. Det är även positivt att vi kan träna andra msukelgrupper samtidigt för att spara tid på gymmet.

Vad ska man tänka på när man gör latsdrag?

Det finns ett par saker man ska tänka på när det kommer till latsdrag och det första är att man dra stången hela vägen ner till bröstet för full rörelse. Det andra är att man ska fokusera på ryggen och dra armbågarna nedåt.

Detta gör man för att få full rörelse samtidigt som att det är rätt muskler som arbetar. I början när man ska köra övningen är det viktigt att man gör detta rätt så att inte fel muskler kommer in och försöker hjälpa att dra ner vikten.

Egen kommentar

Lats drag är för mig en bra övning när vi vill träna ryggen då vi enkelt kan välja ett motstånd som passar oss. Man kan med enkelhet köra höga reps eller låga beroende på hur ens träningsschema ser ut. En variant som fungerar bra är sittande kabelrodd.