Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Träna rygg på bästa vis » Sittande kabelrodd

Sittande kabelrodd

Här hittar du en genomgång av övningen som kallas sittande kabelrodd.

Vad gör maskinrodd?
TränarLats, biceps
TypFlerledsövning
SvårighetsgradNybörjare+
TillbehörMaskin

Genomförande

  1. Sätt dig ner och placera fötterna rätt och tag i handtaget.
  2. Med rak rygg ska ni dra handtaget mot er så ett det nuddar kroppen.
  3. Sänk kontrollerat handtaget till startläget.
  4. Upprepa tills det att ni är färdia med övningen.

Alternativ

Här har vi tagit fram våra bästa varianter av sittande kabelrodd så att ni kan ändra om ert pass så att det fungerar bäst för er. Med några enkla justeringar av handtag så kan er träning bli mycket tuffare

Sittande kabelrodd med en arm

För att säkerställa att det inte finns några obalanser när det kommer till muskeltillväxten i ryggen så är det bra om man kör en sida i taget. Då man bara kör en sida i taget så blir det naturligt med lite lättare vikter. Det är viktigt att man verkligen försöker känna av muskeln i arbete.

Sittande kabelrodd med brett grepp

Den här varianten använder sig av en stång så man kan ha ett bredare grepp. Detta leder i sin tur till att musklerna tränas på ett lite annorlunda vis och vissa kan känna en bättre aktivering av latsen och mindre biceps med denna övningen

Fördelar

Den största fördelen med sittande kabelrodd är att man tränar alla ryggens muskler på ett mycket effektivt vis. Då man kör övningen sittande så gör man övningen mer stabil.

Det är även enkelt att välja motstånd och på det viset välja om man vill köra tunga eller lätta repetitioner. Sittande kabelrodd teknik är relativt enkel att göra rätt.Klicka på länken om ni vill lära er mer om ryggträning.

Vilka muskler används vid sittande kabelrodd?

Musklerna som tränas mest under sittande kabelrodd är lats(latissimus dorsi), biceps, rhomboideus och trapezius. Man får helt enkelt en bra träning av våra armar och rygg. Det är dock viktigt att man fokuserar på att dra med armbågen bakåt för att stimulera ryggen mer än armarna.

Vad är sittande kabelrodd bra för?

Sittande kabelrodd är bra för att bygga upp en stor och stark rygg. Det är en övning som kräver relativt lite teknik och är på så sätt bra för nybörjare. Då man inte använder sig av sin kroppsvikt så kan man enkelt köra med vikter som man kan hantera.

Egen kommentar

Sittande kabelrodd är en bra övning som man bör ha med i sin verktygslåda om man vill vara säker på att hela ryggen får sin välbehövliga träning.

Ett tips är att släppa tillbaka handtaget under kontroll för bäst resultat. En annan variant är hantelrodd. Vill man verkligen isolera latsen så är lat prayer den absolut bästa övningen.