Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Allt ni behöver veta för att träna upp era vader

Allt ni behöver veta för att träna upp era vader

Vill man ha snygga ben som inte kan jämföras med en kyckling så är det viktigt att man tränar sina vader. För att göra det så enkelt som möjligt för er så har vi samlat allt vi vet om vadträning på den här sidan.

Kan man träna vader
Hur tränar man vader
Hur ofta ska man träna vader
De tre bästa vadövningarna
Ett enkelt träningsprogram
Träning för övriga muskelgrupper – samlingssida

Kan man träna vader?

Ja man kan träna vader och för de flesta utav oss är det ett måste när det kommer till att ha snygga och starka vader. Det finns dock vissa få utvalda som har extra lätt för att bygga muskeln men för oss vanliga dödliga krävs det att vi stimulerar den med hjälp av träning.

Hur tränar man vaderna på bästa vis

För att kunna lägga på så mycket muskler som möjligt i detta området så krävs det att vi tränar med både böjt och rakt ben. När vi tränar med böjt ben som i en sittande vadpress så ger vi fullt fokus till soleus muskeln i vaden. Denna muskel behöver stimuleras med höga repetitioner för att säkerställa optimal tillväxt.

Vi måste även träna med rakt ben för att aktivera gastrocnemius muskeln. Så här här funkar en övning som stående vadpress eller calf jumps väldigt bra. Här vill vi dock använda lite tyngre vikter och siktar därför på att klara mellan 10-12 reps per set.

Nu har vi kommit fram till att man måste träna vaderna både med böjt ben & rakt ben. Samt att man köra höga och mellan höga reps. Då är är frågan hur många set och hur många dagar som man ska träna muskeln på.

Hur ofta ska man träna vader

Tränar man enbart styrketräning så kan man köra mellan 9 och 12 set i veckan på vaderna. Här får man tillräckligt med stimulering utan att träna muskeln för ofta. Håller man på med andra sporter eller löpning generellt så bör man max göra nio set i veckan och gradvis öka den siffran när man känner att kroppen tillåter detta.

Kan man köra alla nio set på en och samma träningsdag? Nej det är inget som vi rekommenderar att man gör för då blir inte träning effektiv. Det bästa man kan göra är att dela upp träning på tre träningsdagar. På detta vis så är muskeln fräschare och klarar av mer stress än om man kör allt på samma dag.

De tre bästa vadövningarna

Calf Jumps

Sittande vadpress

Stående vadpress

Ett enkelt träningsprogram för vaderna

För att göra det så enkelt som möjligt så utgår vi från att ni träna tre dagar i veckan och vi gör då två olika träningsdagar.

  • Dag 1 = Calf jumps 3 x 12
  • Dag 2 =Sittande vadpress 3 x 20 – 30

Så vecka ett kan se ut så här:

  • Måndag – Dag 1
  • Onsdag – Dag 2
  • Fredag – Dag 1

Vecka två ser då ut så här:

  • Måndag – Dag 2
  • Onsdag – Dag 1
  • Fredag – Dag 2

Så här kommer det att fortsätta rulla på tills dess att ni känner er redo för att antingen öka antal set eller ändra om i träningen.