Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Allt ni behöver veta för att träna upp era vader » Calf jumps

Calf jumps

Här hittar du en genomgång av övningen som kallas calf jumps.

Vad gör calf jumps?
TränarVaderna
TypIsolationsövning
SvårighetsgradNybörjare+
TillbehörMaskin, smithmaskin

Genomförande

  1. Ställ in maskinen så att den stämmer för er kropp. Följ anvisningar för just er maskin.
  2. Börja med att låta hälarna röra sig mot marken så att det sträcker i vaden.
  3. Med lätt böjda knä ska ni trycka ifrån och ”hoppa” upp så att hälarna är så högt upp som möjligt.
  4. Härifrån ska ni sänka vikten kontrollerat till start läget.
  5. Nu är det bara att upprepa övningen tills ni är klara med ert set.

Fördelar

Calf jumps är en övning som är framtagen av Menno Hennselmans som är en smart pt. Övningen låter dig explosivt trycka upp en tyngre vikt än vad du hade klarat av i en vanlig stående vadpress. Sänker man sedan vikten kontrollerat så tränar man vaden excentriskt med en rung vikt. Detta leder till att man får maximal stimulans på vadmusklerna.

Alternativ

Sittande calf jumps

Här ser ni en variant där man använder sig av en benpress maskin.

Egen kommentar

Vaderna är något som har en förmåga att inte växa så mycket som vi gärna vill och leder till att många av oss får så kallade kycklingben. Därför rekommenderar jag starkt att man börjar använda sig av den här övningen då man faktiskt får bra resultat. Vill ni veta mer om hur man tränar vaderna på bästa vis klicka här.