Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Allt ni behöver veta för att träna upp era vader » Sittande vader

Sittande vader

Här hittar du en genomgång av övningen som kallas sittande vadpress.

Vad gör sittande vadpress?
TränarVaderna
TypIsolationsövning
SvårighetsgradNybörjare+
TillbehörMaskin

Genomförande

  1. Ställ in maskinen så att den stämmer för er kropp. Följ anvisningar för just er maskin.
  2. Tryck upp knäna så att ni kan dra säkerhetsspärren och låt hälarna gå så långt ner som möjligt.
  3. Härifrån är det bara att pressa  upp knäna så långt som möjligt.
  4. Sänk vikten kontrollerat tillbaka till startläget.
  5. Upprepa tills ni är klara med ert set.

Fördelar

Då vaderna är en svår muskel att träna då den kräver mycket stimulans så är den sittande vadpressen en bra isolationsövning som tillåter detta. Klicka på länken för mer information om hur ni bäst tränar era vader.

Alternativ

Sittande vadpress med hantlar

Här ser ni en variant där man inte använder sig utav en maskin.

Egen kommentar

Vill man verkligen bygga upp sina vader så är det här en måste övning för att kunna lägga på sig muskelmassa. Det är en bra övning att ha med i sitt register och den bör kombineras med stående vadpress för att maximera effekterna.