Home » Styrketräning » Muskelgrupper » Allt ni behöver veta för att träna upp era vader » Stående vadpress

Stående vadpress

Här hittar du en genomgång av övningen som kallas stående vadpress.

Vad gör stående vadpress?
TränarVaderna
TypIsolationsövning
SvårighetsgradNybörjare+
TillbehörMaskin

Genomförande

  1. Ställer er på step up brädan med främre delen av foten. Placera er rätt under stången.
  2. Pressa upp lite så att ni kopplar loss stången. Låt hälarna gå så långt ner som möjligt.
  3. Nu är det bara att pressa upp stången med hjälp av fötterna och sen kontrollerat gå tillbaka till startläget.
  4. Upprepa tills ni är klar med ert set.

Fördelar

Fördelen med att kunna träna vaderna på detta viset är att vi isolerar muskeln och kan få en bra pump i den. Vaderna är svårväxta muskler och kräver en hög träningsfrekvens för att kunna växa och det hjälper denna övningen till med. Klicka på länken för mer information om hur ni bäst tränar vader.

Alternativ

Stående vadpress med hantel

Har man inte tillgång till en smith maskin så finns här en variant med hantlar.

Egen kommentar

Vaderna är som sagt en väldigt svår muskel att få någon ordentlig tillväxt i men denna övningen hjälper verkligen till. Det bästa är om man blandar denna varianten med den sittande vadpressen för att se till att man får bra träning på hela muskeln.