Home » Styrketräning » Träna med gummiband hemma » Träna axlar med gummiband

Träna axlar med gummiband

Vältränade axlar är inte bara något som är snyggt att se på utan det hjälper även till att hålla oss skadefria så att vi kan fungera bättre i vår vardag. Breda axlar kan hjälpa oss att få den snygga v-formen som många som går på stranden vill ha.

Vi har tagit fram våra bästa axelövningar som ni använda er av för att bygga upp era axlar så att de blir stora och minskar eventuell skaderisk. Det är även så att vi har tagit fram ett enkelt träningsschema som ni kan följa så att det går rätt till. Vill ni istället ha träning för hela kroppen så hitta ni det på Träna med gummiband. Eller kanske ni vill veta hur man kan träna bröst med gummiband och träna armar med gummiband.

Våra 5 bästa axelövningar med gummiband

#1 Axelpress med gummiband

Stoppa in fötterna och ställ dig höftbrett på gummibandet. Greppa tag om bandet i andra änden och håll armbågarna mot kroppen samtidigt som handflatorna pekar framåt. Härifrån så ska ni pressa bandet rakt över huvudet. Sänk sedan kontrollerat bandet till startläget.

#2 Sidolyft med gummiband

Stoppa in ena foten i gummibandet och ställ er på den. Greppa tag om bandet med ena handen. Se till att handflatan pekar in mot kroppen i bottenläget. Med rak arm ska ni sedan dra upp bandet till axelnivå. Sänk sedan kontrollerat tillbaka till startläget. Kör ena sidan först och byt sedan till andra armen.

#3 Pull apart

Greppa tag om varsin ände av gummibandet. Sträck ut armarna framför kroppen och se till att handflatorna pekar mot golvet. Dra sedan ut armarna så att dessa pekar rakt ut från sidorna. Gå sedan kontrollerat tillbaka till startläget och upprepa tills ni är färdiga.

#4 Upprätt rodd med gummiband

Stoppa in fötterna i gummibandet och ställer er jämfota på den. Greppa tag om bandet med händerna så nära varandra som möjligt. Dra sedan bandet rakt upp mot hakan. Armbågarna kommer att peka ut mot sidan när ni gör det. Gå sedan kontrollerat tillbaka till startläget.

#5 Omvända flyes med gummiband

Ställ er mitt på gummibandet och greppa tag i ändarna. Böj er framåt och se till att handflatorna pekar in mot kroppen. Med raka armar ska ni sedan lyfta armarna åt sidan. Återvänd sedan kontrollerat till startläget och upprepa tills ni är färdiga med övningen.

Enkelt träningsprogram för axlar med gummiband

Nu när ni har sett våra övningar med gummiband så behöver vi lägga upp ett bra och enkelt träningsschema till er. Vi kommer att köra träning tre dagar i veckan.

Vi tänker oss att ni tränar måndag, onsdag och fredag men det viktigaste är att ni har en vilodag mellan träningarna. Så ni får lägga upp det så att det passar ert schema.

Dag 1 (Måndag)

  • Pull apart 25 +5 (myo-reps)
    Sidolyft med gummiband 25 +5 (myo-reps)

Dag 2(Onsdag)

  • Axelpress med gummiband 3 x 9-12 repetitioner

Dag 3(Fredag)

  • Omvända flyes med gummiband 3 x 12-15 repetitioner
  • Upprätt rodd med gummiband 3 x 12-15 repetitioner

Efter att ni kört denna träningen i 12 veckor så kommer ni att märka att ni fått större och starkare axlar. Detta kan i sin tur leda till att ni inte har lika mycket axelbesvär.
Vill ni se fler av våra program med gummiband så är det bara att klicka på Träna hemma med gummiband.