Home » Styrketräning » Träna med gummiband hemma » Träna ben med gummiband

Träna ben med gummiband

Starka och välsvarvade ben är något som de flesta av oss tycker är väldigt snyggt. Speciellt med tanke på alla som bara tränar överkroppen och ser kycklingar från midjan och neråt. Ni kanske undrar om man verkligen kan träna benen effektivt i hemmet utan något gym? Svaret på den frågan är självklart ja.

Det kanske är enklare att köra tunga övningar på ett gym men med lite högre repetitioner och motståndet från ett gummiband så får benen den stimulans som behövs för att växa.

För att ni ska kunna bygga upp era med hemma eller på resande fot så har vi tagit fram våra bästa benövningar med gummiband samt skapat ett enkelt träningsschema som ni kan följa.

Vill ni hellre ha ett träningsprogram som fokuserar på hela kroppen så hittar ni den på Träna med gummiband. Eller kanske ni vill veta hur man kan träna rumpa med gummiband och träna mage med gummiband.

Våra 6 bästa benövningar med gummiband

#1 Knäböj med gummiband

Stoppa in fötterna och ställ dig höftbrett på gummibandet. Dra den andra änden av gummibandet runt nacken. Nu är det bara att göra knäböj som vanligt. Så pressa upp dig till stående och sänk dig sedan kontrollerat till startläget. Upprepa tills ni är färdig med ert set.

#2 Ben curl med gummiband

Stoppa in ena foten i gummibandet och ställ er på den. Trä den andra änden av gummibandet runt din andra fot. Dra sedan upp hälen så högt ni kan och sänk den sedan kontrollerat tillbaka till startläget.

#3 Overhead squat med gummiband

Stoppa in fötterna och ställ dig höftbrett på gummibandet. Greppa tag om den andra änden av bandet och håll den med raka armar över huvudet. Nu är det bara att resa dig upp och sedan gå tillbaka till startläget. Upprepa tills ni är klar med ert set.

#4 Marklyft med gummiband

Stoppa in fötterna och ställ dig höftbrett på gummibandet. Greppa tag om varsin sida av bandet, det ska se lite ut som ett vanligt marklyft. Sedan är det bara att ställa sig upp och sedan kontrollerat gå tillbaka till startläget. Gör detta tills du är klar med dina reps.

#5 Good morning med gummiband

Good morning är ett bra sätt att träna baksida lår. Stoppa in fötterna och ställ dig höftbrett på gummibandet. Dra den andra änden av gummibandet runt nacken. Nu är det bara böja vi höften med rak rygg tills du nästan är parallell med marken och sedan resa dig upp.

#6 Utfallssteg med gummiband

Sätt dig som i ett vanligt utfallssteg och trä gummibandet runt din främre fot. Greppa tag om varsin sida av bandet och sedan är det bara att trycka ifrån med det främre benet. Återvänd till botten och upprepa tills ni är klar med alla reps för ena benet och byt sedan ben.

Enkelt träningsprogram för ben med gummiband

Nu när ni har sett våra övningar med gummiband så behöver vi lägga upp ett bra och enkelt träningsschema till er. Vi kommer att köra träning tre dagar i veckan.

Vi tänker oss att ni tränar måndag, onsdag och fredag men det viktigaste är att ni har en vilodag mellan träningarna. Så ni får lägga upp det så att det passar ert schema.

Dag 1 (Måndag)

  • Knäböj med gummiband 25 +5 (myo-reps)
  • Ben curl med gummiband 25 +5 (myo-reps)

Dag 2(Onsdag)

  • Marklyft med gummiband 3 x 9-12 repetitioner

Dag 3(Fredag)

  • Utfallssteg med gummiband 3 x 12-15 repetitioner
  • Good morning med gummiband 3 x 12-15 repetitioner

När ni har följt denna träningen så kommer ni att märka hur mycket starkare och snyggare era ben har blivit. I början kommer ni även att känna av en skön träningsvärk.
Vill ni se fler av våra program med gummiband så är det bara att klicka på Träna hemma med gummiband.