Home » Styrketräning » Träna med gummiband hemma » Träna bröst med gummiband

Träna bröst med gummiband

Ett stort och starkt bröst är något av det snyggaste en man kan ha. Den passar lika bra under en tight t-shirt som utan någon tröja alls på stranden. Ni kanske frågar er om det är möjligt att bygga ett ståtligt bröst hemma med hjälp av gummiband? Svaret på den frågan är ett enkelt ja.

Visst kan det underlätta när man har flertalet olika maskiner och fria vikter men det viktigaste är att man faktiskt tränar. Så om ni vill träna bröstet hemma så går det alldeles utmärkt så länge ni faktiskt tränar kontinuerligt.

Vi har därför valt att först visa bröstövningar som ni kan göra i hemmet eller på resande fot och efter det så har vi skapat ett enkelt träningsschema för bröstet. Vill ni istället ha ett träningsschema för hela kroppen så hittar ni den på Träna med gummiband. Eller kanske ni vill veta hur man kan träna rygg med gummiband och träna axlar med gummiband.

Våra 4 bästa bröstövningar med gummiband

#1 Gummiband press

Lägg dig på golvet med gummibandet bakom skuldrorna. Greppa tag om bandet med handflatorna pekande framåt och armbågarna 30 grader ut från kroppen. Pressa upp händerna rakt uppåt och sänk sedan kontrollerat tillbaka till startläget.

#2 Pec deck med gummiband

Fäst gummibandet bakom er i brösthöjd. Greppa tag i bandet och sätt fram ena foten så att ni står stabilt.Startläget kommer att vara armarna rakt ut i sidorna där handflatorna pekar framåt. Härifrån så ska ni med lätt böjda armar trycka ihop bandet så att händer möts framför kroppen. Gå sedan kontrollerat tillbaka till startläget och upprepa tills ni är klar med övningen.

#3 Gummiband press för övre bröstet

Ta ett utfallssteg och fäst gummibandet runt den bakre foten. Ta sedan tag i handtagen på träningsbandet och pressa upp bandet framför kroppen. På detta viset så kommer vi att kunna träna den övre delen av bröstet mer. Sänk sedan kontrollerat till startläget och upprepa tills ni är färdiga med övningen

#4 Armhävning med gummiband

Här ska vi göra en armhävning men för att öka svårighetsgraden så kommer vi att lägga till ett gummiband. Dra bandet över skuldrorna runt ryggen och trä i händerna så att dess fungera som ett fäste. Sen är det bara att pressa upp som i en vanlig armhävning och upprepa tills ni är färdiga.

Enkelt träningsprogram för bröstet med gummiband

Nu när ni har sett våra övningar med gummiband så behöver vi lägga upp ett bra och enkelt träningsschema till er. Vi kommer att köra träning tre dagar i veckan.

Vi tänker oss att ni tränar måndag, onsdag och fredag men det viktigaste är att ni har en vilodag mellan träningarna. Så ni får lägga upp det så att det passar ert schema.

Dag 1 (Måndag)

  • Pec deck med gummiband 25 +5 (myo-reps)

Dag 2(Onsdag)

  • Armhävning med gummiband 3 x 9-12 repetitioner

Dag 3(Fredag)

  • Gummiband press för övre bröstet 3 x 12-15 repetitioner

Efter tolv veckor så kommer ni att märka att ni fått ett större och starkare bröst. Ni kommer även att känna en fantastisk träningsvärk i bröstet som ni inte känt på länge.
Vill ni se fler av våra program med gummiband så är det bara att klicka på Träna hemma med gummiband.