Home » Styrketräning » Träna med gummiband hemma » Träna mage med gummiband

Träna mage med gummiband

Alla vill vi väl ha en snygg mage som man kan stoltsera med när man är ute och promenerar på stranden under sommaren eller på resan. Även om man inte går på ett gym så är det fullt möjligt att faktiskt kunna få till det.

Vi har tagit fram våra favoritövningar för magen och bålen. Dels för att en vältränad mage är snygg men även för att en stark bål kan underlätta för oss i vardagen genom att minimera skaderisken av andra övningar.

Vi kommer först att visa er magövningarna och sedan kommer där att vara ett enkelt träningsschema i slutet av artikeln. Vill ni istället ha ett träningsprogram som kör igenom hela kroppen så hittar ni den här på Träna med gummiband. Eller kanske ni vill veta hur man kan träna ben med gummiband och träna armar med gummiband.

Våra 4 bästa magövningar med gummiband

#1 Cykel situp med miniband

Trä in fötterna i ett miniband. Lyft benen med knäna böjda. Tryck sedan fram ena benet så att det är rakt och samtidigt dra tillbaka det andra knäet. När du gör detta ska även motsatt armbåge möta knäet som är närmast kroppen. Alterna mellan knä och armbåge tills ni är färdiga med ert set.

#2 Russian twist med gummiband

Sätt dig ner på golvet och trä fötterna i gummibandet. Ta sedan tag i gummibandet och sträck ut benen så att där bara finns en liten böj i knäna. Luta er sedan tillbaka så att ni är lite mer än halvvägs upp i en situp. Medans ni håller bandet sträck ska ni rotera från sida till sida.

#3 Plank rodd med gummiband

Fäst gummibandet 10 till 20 centimeter ovanför marken. Ställ er i toppen av en armhävning och ta tag i gummibandet med ena handen. Dra sedan tillbaka bandet så långt som möjligt och låt det kontrollerat gå tillbaka till start läget. Upprepa detta tills ni gjort alla reps för ena sidan och byt sedan sida.

#4 Hugga med gummiband

Ställer er lite bredare än axelbrett och fäst ena sidan av gummibandet under foten. Ta tag i bandet med båda händerna som att du håller i en golfklubba. Rotera och dra upp bandet på motsatt sida som foten ni har fäst bandet på, lite som en golf swing. Gå sedan kontrollerat tillbaka till startläget och upprepa tills ni gjort alla reps och byt sedan sida.

Enkelt träningsprogram för magen med gummiband

Nu när ni har sett våra övningar med gummiband så behöver vi lägga upp ett bra och enkelt träningsschema till er. Vi kommer att köra träning tre dagar i veckan.

Vi tänker oss att ni tränar måndag, onsdag och fredag men det viktigaste är att ni har en vilodag mellan träningarna. Så ni får lägga upp det så att det passar ert schema.

Dag 1 (Måndag)

  • Cykel situp med miniband 25-30

Dag 2(Onsdag)

  • Plank Band with Row 3 x 9-12 repetitioner

Dag 3(Fredag)

  • Banded wood chop 3 x 12-15 repetitioner

När ni har följt denna träningen i 12 veckor så kommer ni ha en snyggare mage och mer stabil core/bål. Flera olika muskler i bålen kommer att få en träningsvärk ni aldrig varit med om.
Vill ni se fler av våra program med gummiband så är det bara att klicka på Träna hemma med gummiband.