Home » Styrketräning » Träna med gummiband hemma » Träna rumpa med gummiband

Träna rumpa med gummiband

Måste man verkligen gå på gymmet för att kunna bygga sig en snygg och fast rumpa? Nej det behöver man självklart inte. Det viktigaste är att man har en bra träningsrutin som man kan göra i hemmet eller ute på resande fot.

Något som dock kan underlätta är om man använder sig utav ett gummiband för att öka svårigheten med många vanliga kroppsövningar.Vi har tagit fram de fyra bästa övningarna som ni kan göra i hemmet för att träna rumpan.

Vi börjar med att visa upp övningarna för er och sedan har vi gjort ett enkelt träningsschema för rumpan. Vill ni istället ha ett schema för att träna hela kroppen hemma så har vi den här på träna med gummiband. Eller kanske ni vill veta hur man kan träna rygg med gummiband och träna ben med gummiband.

Våra 4 bästa rumpövningar med gummiband

Här har vi tagit fram de övningar som vi tycker att man får mest utav att träna hemma med gummiband.

#1 Höftlyft med gummiband

Lägg dig ner med ryggen mot golvet och trä ett gummiband runt benen precis ovanför knäna. Se till att hela foten har kontakt med golvet och pressa sedan upp höften. Gå kontrollerat tillbaka till startläget och upprepa tills ni är klar med övningen.

#2 Mussla med gummiband

Lägg dig på sidan med båda benen över varandra och böjda knä. Trä sedan ett gummiband runt benen precis ovanför knäna. Lyft upp överkroppen genom att lägga vikten på din underarm. Sära sedan på benen genom att lyfta det översta knäet. Gå sedan tillbaka till startläget och gör alla reps på ena sidan och byt sedan ben.

https://www.youtube.com/watch?v=Khttps://www.youtube.com/watch?v=KZ4dzWOm_MY-SDNpInMWg

#3 Åsne spark

Börja med att ställa dig på alla fyra och trä ett gummiband runt benen precis ovanför knäna.Sparka sedan bakut med ena benet så att undersidan av foten går upp mot taket. Sänk sedan benet till startläget och upprepa tills ni är klar med era reps och byt sedan ben.

#4 Kissande hunden

Börja med att ställa dig på alla fyra och trä ett gummiband runt benen precis ovanför knäna. Lyft sedan ena benet ut i sidan precis som en kissande hund. Sänk sedan tillbaka benet och upprepa detta tills ni är färdiga och byt sedan sida.

Enkelt träningsprogram för rumpan med gummiband

Nu när ni har sett våra övningar med gummiband så behöver vi lägga upp ett bra och enkelt träningsschema till er. Vi kommer att köra träning tre dagar i veckan.

Vi tänker oss att ni tränar måndag, onsdag och fredag men det viktigaste är att ni har en vilodag mellan träningarna. Så ni får lägga upp det så att det passar ert schema.

Dag 1 (Måndag)

  • Höftlyft med gummiband 25 +5 (myo-reps)

Dag 2(Onsdag)

  • Åsne spark 3 x 9-12 repetitioner

Dag 3(Fredag)

  • Kissande hunden 3 x 12-15 repetitioner

Om ni följer den här träningen så kommer ni att få en snyggare rumpa efter bara 12 veckor. Ni kommer även att få en träningsvärk i rumpan som ni aldrig varit med om förr.
Vill ni se fler av våra program med gummiband så är det bara att klicka på Träna hemma med gummiband.