Home » Styrketräning » Träna med gummiband hemma » Träna rygg med gummiband

Träna rygg med gummiband

Alla vill inte gå på gym och träna och vissa av oss har svårt att ta oss tiden för att ge oss iväg till gymmet. Som tur är så kan man får en bra träning i hemmet med hjälp av gummiband.

För att ni ska slippa leta efter olika övningar med gummiband för ryggen så har vi på denna sidan samlat allt ni behöver veta för att träna rygg. Detta är speciellt bra för den som jobbar mycket hemifrån.

Vill ni ha övningar för andra kroppsdelar eller ett träningsprogram för hela kroppen så hittar ni den här på träna med gummiband hemma.  Eller kanske ni vill veta hur man kan träna rumpa med gummiband och träna bröst med gummiband.

Våra 6 bästa ryggövningar med gummiband

Vi har samlat våra bästa övningar för ryggträning med gummiband som ni kan göra hemma.

#1 Bent Over Row med gummiband

Håll i varsin ände av gummibandet och ställ dig mitt på den så att du har lika mycket längd på varje sida. Böj dig vid höften, tryck bak rumpan och va rak i ryggen med en lätt svankning. Dra upp gummibandet genom att föra armbågarna rakt bak, se till att armbågarna inte lämnar din sida. Dra ihop skulderbladen när ni når toppen. Gå kontrollerat tillbaka till startläget och upprepa tills ni är färdiga med övningen.

#2 Face Pull med träningsband

Fäst gummibandet i en dörr eller något annat stabilt runt samma nivå som era axlar. Ställ er höftbrett med fötterna samt raka armar. Börja med att dra träningsbandet mot ansiktet samtidigt som ni lyfter på armbågarna. När ni når toppen ska ni dra ihop skulderbladen. Sedan är det bara att kontrollerat gå tillbaka till startläget och upprepa tills ni är färdiga.

#3 Lat Prayer med gummiband

Fäst gummibandet någonstans högt uppe så att får ett bra motstånd när ni ska dra i bandet. Har man inte möjlighet att fästa bandet högt nog för att stå upp kan man alltid göra övningen på knäna. Ställer er höftbrett med raka armar ovanför huvudet. Nu ska ni dra ner bandet mot kroppen och ni ska hålla armarna rakt genom hela övningen. Sedan är det bara att kontrollerat gå tillbaka till startläget och upprepa tills ni är färdiga.

#4 Enarmsrodd med träningsband

Fäst gummibandet runt fötterna och ställ er på träningsbandet. Ta tag i mitten på träningsbandet med ena handen och luta er lite lätt framåt. Dra nu upp bandet genom att föra armbågen bakåt. På detta vis tränar man ena delen av ryggen samtidigt som den andra sidan får vila. Sedan är det bara att kontrollerat gå tillbaka till startläget och upprepa tills ni är färdiga.

#5 Stående rodd med gummiband

Fäst ena sidan av gummibandet i en dörr eller något annat stabilt vid brösthöjd. Dra bandet mot bröstet samtidigt som armbågarna inte lämnar sidan av kroppen. Vill man ha ett tuffare motstånd så är det bara att ta ett steg tillbaka. Sedan är det bara att kontrollerat gå tillbaka till startläget och upprepa tills ni är färdiga.

https://www.youtube.chttps://www.youtube.com/watch?v=FHuED5bBY6Uom/watch?v=K-SDNpInMWg

#6 Pull Apart med gummiband

Ta tag i varsin ände av gummibandet med ett grepp där handflatorna pekar nedåt. Dra sedan isär bandet med raka armar tills dessa pekar ut åt sidorna. Se till att gummibandet är spänt genom hela övningen. Sedan är det bara att kontrollerat gå tillbaka till startläget och upprepa tills ni är färdiga.

Enkelt träningsprogram för ryggen med gummiband

Nu när ni har sett våra övningar med gummiband så behöver vi lägga upp ett bra och enkelt träningsschema till er. Vi kommer att köra träning tre dagar i veckan.

Vi tänker oss att ni tränar måndag, onsdag och fredag men det viktigaste är att ni har en vilodag mellan träningarna. Så ni får lägga upp det så att det passar ert schema.

Dag 1 (Måndag)

  • Pull apart med gummiband 25 +5 (myo-reps)
  • Lat pull down med gummiband 25 +5 (myo-reps)

Dag 2(Onsdag)

  • Bent over row med gummiband 3 x 9-12 repetitioner

Dag 3(Fredag)

  • Pull apart med gummiband 3 x 12-15 repetitioner
  • Enarmsrodd med träningsband 3 x 12-15 repetitioner

Om ni följer den här träningen så kommer era rygg att se kännas mycket bättre och starkare efter bara 12 veckor. Flera olika muskler i ryggen kommer att få en träningsvärk ni aldrig varit med om.
Vill ni se fler av våra program med gummiband så är det bara att klicka på Träna hemma med gummiband.